SWOT

SJK TAMIL LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR.

2.0 ANALISIS PERSEKITARAN “SWOT”
         MATA PELAJARAN   :  SAINS    TAHUN :  2011



KEKUATAN (S)
S1
100% GURU Sains terlatih dan berpengalaman
S2.
Guru Sains masih muda dan sihat
S3.
Guru-guru sains adalah guru-guru yang bersemangat tinggi.
S4.
Terdapat pelbagai program motivasi dan program peningkatan Sains yang dijalankan untuk membantu murid-murid.
S5.
Persekitaran yang kondusif di sekolah sesuai  untuk aktiviti berbahasa murid.
KELEMAHAN (W)
W1.
Murid kurang minat dan pengetahuan dalam bidang sains
W2.
Murid tidak memahami soalan berbentuk struktur
W3.
P&p guru-guru tidak menarik dan berinovasi.
W4.
Penglibatan murid dalam karnival kokurikulum akademik sains tidak memuaskan.
W5.
Minat membaca yang kurang di kalangan murid
W6.
Bilangan murid yang mendapat A bagi tahun 5 pada tahun 2010 adalah kurang.
W7.
Murid tidak mahir dalam penggunaan istilah-istilah sains
PELUANG (O)
O1.
Hubunga baik PPD dan JPN dengan sekolah          
O2.
Kerjasama PIBG yang baik
O3.
Majoriti guru-guru Sains berkemahiran
O4..
Ramai guru-guru Saims berkebolehan dalam ICT dan penggunaan perisian interaktif
O5.
Majoriti pelajar mempunyai latar belakang keluarga yang baik dan berkemampuan
O6.
Ada segelintir guru yang kurang bermotivasi
O7.
Kelas Tambahan sains
O8.
Sokongan dan kerjasama yang baik daripada pihak pentadbiran
ANCAMAN (T)
A1.
Sebahagian murid lebih gemar bermain daripada membaca buku pada waktu  lapang.                     
A2.
Ibu bapa kurang menanamkan  budaya membaca di kalangan anak-anak.
A3.
Harga buku-buku ilmiah di pasaran yang semakin tinggi
A4.
Ibu bapa kerap mengambil tindakan negatif tanpa usul periksa
A5.
Ramai guru dipanggil keluar bertugas untuk aktiviti kelompok, daerah dan negeri serta lain-lain aktiviti yang menjejaskan tumpuan terhadap p&p.
A1.
Sebahagian murid lebih gemar bermain daripada membaca buku pada waktu lapang.                     
A2.
Ibu bapa kurang menanamkan  budaya membaca di kalangan anak-anak.

3.0 SENARAI ISU-ISU STRATEGIK :

Daripada analisis persekitaran “SWOT” (khususnya faktor kelemahan dan cabaran), isu-isu strategik yang telah dikenalpasti ialah :

1. Murid kurang minat dan pengetahuan dalam bidang sains 

2. Murid tidak memahami teknik menjawab soalan berbentuk struktur. 

3. Murid tidak mahir dalam penggunaan istilah-istilah sains. 

4. Murid lemah dalam Kemahiran Proses Sains dan Kemahiran Manipulatif sains. 

5. Guru lemah dalam pengendalian PEKA sains. 

6. Guru kurang mahir dalam menyediakan rancangan pelajaran yang menarik minat murid. 

7. Penglibatan murid dalam karnival kokurikulum akademik kurang memuaskan 

8. Bilangan murid yang mendapat A dalam mata pelajaran Sains Tahun 5 (2009) adalah 6.45% sahaja.