SJK TAMIL LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR.
STRATEGI MENGIKUT ISU, MATLAMAT, KPI DAN SASARAN
PANITIA : SAINS TAHUN : 2011
BIL | ISU STRATEGIK | MATLAMAT STRATEGIK PROGRAM / AKTIVITI | KPI | TEMPOH/ TARIKH | SASARAN |
1. | Guru kurang mahir dalam pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) | i) Taklimat Pentaksiran Berasaskan Sekolah | Pengendalian Pentaksiran yang cekap dan mantap | Jan-November | Semua guru Tahun 1 |
2. | Guru yang baru mula mengajar matapelajaran sains kurang mahir dalam penulisan RPH | i) Bengkel Penyediaan RPH | Rancangan Pengajaran Harian guru | Jan-November | Semua guru Sains |
3. | Murid kurang minat dan pengetahuan dalam bidang sains | i. Sudut sains dalam kelas ii. Pamiran-pamiran berkala: - saintis - alat-alat sains - ciptaan baru iii. Minggu Sains | Penglibatan dan minat murid dalam bidang sains. | Feb - Ogos | Semua murid Tahun 1-Tahun 6 |
4. | Guru kurang menggunakan BBM yang menarik dan kreatif | Bengkel Penyediaan Bahan Bantu Mengajar i) Penyediaan BBM menggunakan ICT ii) Penyediaan BBM menggunakan Bahan buangan atau secara kreatif | P&P yang menarik dan berkesan | Mac | Semua guru |
5. | Pelbagai masalah dihadapi oleh guru dalam P&P | i) Taklimat Kajian Tindakan | P&P yang menggunakan strategik yang sesuai dan cekap | April | Semua guru |
6. | Murid tidak memahami teknik menjawab soalan berbentuk struktur. | i. Bengkel teknik menjawab soalan struktur ii. Modul Sains | Peratus kelulusan keputusan Peperiksaan UPPM | Mei | Semua murid Tahap 2 |
7. | Guru baru Sains kurang mahir dalam penandaan kertas peperiksaan | i) Bengkel Penandaan Berkesan | Keputusan peperiksaan murid | Mei- Oktober | Semua guru Sains |
8. | Guru kurang menggunakan BBM yang menarik | i) Pameran BBM | P&P yang lebih menarik minat murid | Jun | Semua guru |
9. | Murid tidak mahir dalam penggunaan istilah-istilah sains. | i. Buku Glosari ii. Buku Teks | Penggunaan Istilah yang betul dalam P&P | Jan - Oktober | Semua murid Tahun 1-Tahun 6 |
10. | Murid lemah dalam Kemahiran Proses Sains dan Kemahiran Manipulatif sains. | i. Science Fair for Young Children ii. Amali dalam kelas | Kemahiran pengendalian amali dalam kelas | Feb | Semua murid Tahap 4 & 5 |
11. | Guru lemah dalam pengendalian PEKA sains. | i. LDP PEKA | Pengajaran pembelajaran yang berkesan | Jan | Semua guru sains |
12. | Guru kurang mahir dalam menyediakan rancangan pelajaran yang menarik minat murid. | i. LDP RPH ii. Micro Teaching | Pengajaran pembelajaran yang berkesan | Dis 2010 | Semua guru sains |
13. | Penglibatan murid dalam karnival kokurikulum akademik kurang memuaskan | i. Story telling science fiksyen | Penglibatan murid dalam pertandingan peringkat sekolah, Zon dan Daerah. | Mei | Murid Tahap 1 |
14. | Bilangan murid yang mendapat A dalam mata pelajaran Sains Tahun 5 (2010) adalah _____ sahaja. | i. Kelas Tambahan Pra UPSR ii. Kelas Tambahan iii. Program Orientasi UPSR iv. Bengkel UPSR v. Program MIKRO UPSR . | Peratus kelulusan dalam mata pelajaran sains UPPM dan UPSR. | Dis – September | Murid-murid Tahun 6 |