ISU MATLAMAT KPI SASARAN


SJK TAMIL LADANG LANADRON, PANCHOR, MUAR.

STRATEGI MENGIKUT ISU, MATLAMAT, KPI DAN SASARAN

PANITIA : SAINS   TAHUN :  2011
BIL
ISU STRATEGIK
MATLAMAT STRATEGIK
PROGRAM / AKTIVITI
KPI
TEMPOH/ TARIKH
SASARAN
1.
Guru kurang mahir dalam pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)

i)        Taklimat Pentaksiran Berasaskan Sekolah


Pengendalian Pentaksiran yang cekap dan mantap
Jan-November
Semua guru Tahun 1
2.
Guru yang baru mula mengajar matapelajaran sains kurang mahir dalam penulisan RPH

i)        Bengkel Penyediaan RPH


Rancangan Pengajaran Harian guru
Jan-November
Semua guru Sains
3.

Murid kurang minat dan pengetahuan dalam bidang sains




i.                     Sudut sains dalam kelas
ii.                   Pamiran-pamiran berkala:
-          saintis
-          alat-alat sains
-          ciptaan baru
          iii.     Minggu Sains
Penglibatan dan minat murid dalam bidang sains.
Feb - Ogos


Semua murid
Tahun 1-Tahun 6
4.
Guru kurang menggunakan BBM yang menarik dan kreatif
Bengkel Penyediaan Bahan Bantu Mengajar

i)        Penyediaan BBM menggunakan ICT
ii)       Penyediaan BBM menggunakan Bahan buangan atau secara kreatif
P&P yang menarik dan berkesan
Mac



Semua guru
5.
Pelbagai masalah dihadapi oleh guru dalam P&P
i)        Taklimat Kajian Tindakan


P&P yang menggunakan strategik yang sesuai dan cekap
April



Semua guru
6.

Murid tidak memahami teknik menjawab soalan berbentuk struktur.


i.                     Bengkel teknik menjawab soalan struktur
ii.                   Modul Sains
Peratus kelulusan keputusan Peperiksaan UPPM

Mei


Semua murid
Tahap 2


7.
Guru baru Sains kurang mahir dalam penandaan kertas peperiksaan
i)        Bengkel Penandaan Berkesan


Keputusan peperiksaan murid
Mei- Oktober



Semua guru Sains
8.
Guru kurang menggunakan BBM yang menarik

i)        Pameran BBM
P&P yang lebih menarik minat murid
Jun



Semua guru
9.



Murid tidak mahir dalam penggunaan istilah-istilah sains.


i.                     Buku Glosari
ii.                   Buku Teks
Penggunaan Istilah yang betul dalam P&P

Jan - Oktober





Semua murid
Tahun 1-Tahun 6

10.
Murid lemah dalam Kemahiran Proses Sains dan Kemahiran Manipulatif sains.
i.                     Science Fair for Young Children
ii.                   Amali dalam kelas
Kemahiran pengendalian amali dalam kelas
Feb





Semua murid
Tahap 4 & 5

11.
Guru lemah dalam pengendalian PEKA sains.
i.                     LDP PEKA

Pengajaran pembelajaran yang berkesan

Jan



Semua guru sains

12.
Guru kurang mahir dalam menyediakan rancangan pelajaran yang menarik minat murid.
i.                     LDP RPH
ii.                   Micro Teaching

Pengajaran pembelajaran yang berkesan

Dis 2010


Semua guru sains

13.
Penglibatan murid dalam karnival kokurikulum akademik kurang memuaskan

i.                     Story telling science fiksyen

Penglibatan murid dalam pertandingan peringkat sekolah, Zon dan Daerah.

Mei




Murid Tahap 1

14.
Bilangan murid yang mendapat A dalam mata pelajaran Sains Tahun 5 (2010) adalah _____ sahaja.

i.                     Kelas Tambahan Pra UPSR
ii.                   Kelas Tambahan
iii.                  Program Orientasi UPSR
iv.                 Bengkel UPSR
v.                   Program MIKRO UPSR
.
Peratus kelulusan dalam mata pelajaran sains UPPM dan UPSR.
Dis – September




Murid-murid Tahun 6